Takže si zase ujasníme pár pojmů.
1) Nezaměňujme hlásné bod + podmínky vstupu/výstupu z CTR (případně ATZ - protože i tam je povinné hlásit opuštění) s žádostmi na změnu frekvence o kterých se tu spolu bavíme. Jsou to dvě různé věci, které se (vzhledem k našemu uspořádání CTRek a pod) často spojují do jedné. Samozřejmě, že musíš hlásit povinné hlásné body a opuštění prostorů, pokud ATC neříká jinak. Ale důležité je, že poté, co splníš všechny svoje povinnosti, jsi mimo prostor a už nejsi předmětem letového povolení, tak si můžeš změnit frekvenci jak chceš. Tj odlétáš z tebou zmiňované Ostravy, ohlásíš ECHO (protože musíš) a i když ti věžka nedá žádné další informace o frekvencích, můžeš se s klidem odladit.
2) Co se týká údajného zmiňovaného průseru, tak tady si zase provedeme malou exkurz do poskytovaných letových provozních služeb. Možná budeš překvapen, ale kdyby měli všichni tvůj přístup, tak by chudáci na RCC nedělali nonstop nic jiného než hledali letadla co někde zmizí z radaru a frekvence. Cca před 20 minutami jsem měl na frekvenci odlet z LKLN do LOAW, 4x mi za svou cestu zmizel z radaru a 2x z frekvence - vše kvůli pokrytí. A to je každodení praxe. Nicméně přejděme opět k vysvětlení.
To co zmiňuješ (tedy obvolávání okolních stanovišť, kontaktování záchranných služeb a pod v případě, že je podezření na to, že se ztratilo letadlo) se vše skrývá pod pojmem pohotovostní služba. Ta je poskytována následovně:
- a) pokud letadlo nemá podaný letový plán, tak na hranice řízeného vzdušného prostoru. V praxi to znamená, že Ostravksého věžníka v okamžiku opuštění CTR přestává to letadlo zajímat (dokonce mu vydává letové povolení Cleared to exit point Echo...) a i kdyby vteřinu po tom to letadlo zmizelo z radaru (jakože vzhledem k ostravskému radarovému pokrytí možná zmizí i dřív), tak je v klidu, protože dál je to busines toho pilota
- b) pokud letadlo má podaný letový plán, tak jakmile mine hranice CTR, tak tuhle službu poskytují následující služebny. Dál už závisí na tom, zdali letí na řízené či neřízené letiště, vnitrostátní či mezinárodní let, atd.., nicméně zjednodušeně řečeno, o to, zdali někdo někde nezmizel, se příslušná stanoviště začnou zajímat až 30 minut po předpokládaném času přistání na cílovém letišti, pokud mezitím plán nezrušil nebo nedorazila zpráva, že přistál ručně.
Takže pokud náš "průser" letí třeba z LKMT do LKBE, tak opět po opuštění CTR si klidně může pokračovat bez ohlášení kdekoliv až do destinace (za předpokladu, źe se vyhne prostorům kde je povinné být naspojení), tam si pak přistát (abych byl puntíčkář, tak tam samozřejmě v ATZ spojení naváže, protože musí) a i když si bude celou dobu mizet a objevovat se na radu jak chce a cestou se 3x přeladí na Praha Info nebo Praha Terén, zeptá se na jednu dvě věci (oblastní QNH, aktivované prostory) a zase sám zmizí z jejich frekvencí, aniž by jim cokoliv pípnul, tak všechno bude OK. Po přistání pak vezme telefon a zavolá na FIC Praha, že je v pořádku. Teprve když do půl hodiny po předpokládaném času na FIC nikdo nezavolá, začne se vyhlašovat pátrání. (Prakticky se začne zjišťovat trošku dříve, většinou se jedná jen o opomenutí, tak aby se zbytečně nepátralo oficiální cestou,tak se obvolá cílové letiště a pod..)
Pokud náš "průser" letí na řízené letiště, je to podobné, akorád se nemusí hlásit přistání, zpávu o něm vyšle věžka a pokud letadlo nedorazí, tak pátrání taky vyhlašuje věžka.
Doufám, že jsem to popsal srozumitelně a hodně štěstí na LKMT. Nicméně mám obavu, že pokud budeš klást otázky takhle divně, jako je kladeš tady, tak ten průlet dveřma bude, protože nebudou mít tolik trpělivosti to vysvětlovat (byť s mírnou nadsázkou jako já.... |
|