Tak to by mě docela zajímalo, protože jsem taky řešil co a jak plnit do Sluky (už je to tu zase a Natural obecně není problém ani pro skladování (nebavíme se o tom řepko-E85). Rychle ucpaný filtry a zanesený motory mi přijdou divný, proč by se to neprojevovalo u aut?
AVGAS je olovnatý a to je hlavní problém – pokud je konstrukce motoru stavěná na olovo, je třeba přidávat příměsi. Dlouhodobé skladování v poloprázdné nádrži zase znamená kondenzát vody, ale to paradoxně naváže ta lihová příměs v naturalu. Údajně(!) není problém skladovat benzín půl roku přes zimu v nádrži. Na ultralajtích diskuzích jsem našel návody jak před zimou natankovat plnou nebo po zimní přestávce nalít do nádrže k benzínu panáka denaturovanýho lihu a protřepat, nemíchat. U dvoutaktů ještě platí neskladovat dlouhodobě směs, ale dávat olej až před použitím. Olej snad degraduje rychleji. Někde jsem našel i veselý historky jako našel jsem ve stodole barel benzínu/nafty starý x let, tak jsem to namíchal s čerstvým a prolítal/projezdil/prosekačkoval.
Biosložky a podobný humus v N95 můžou degradovat hadice, filtry, těsnění a případně čerpadla. To je potřeba vyměnit, nebo ověřit. (Hint: na Sluce se dá kompletní palivová instalace vizuálně kontrolovat i za letu, vot těchnika!) Skutečný problém s naturalem tedy může být, že to je dnes neskutečná směs, kdy se hraje jen a pouze na základní parametry pro automobilový provoz a vše se dohání různými aditivy, což není super extra power plus záležitost, ale slouží to jen a pouze k udržení kvality daného kapalného materiálu v požadovaných tolerancích dle automobilové normy. AVGAS by měl snad být ještě frakcí ropy. Jaké je srovnání dalších parametrů jako vapor lock, rychlost zápalu, teplota hoření a kdo ví co ještě, to netuším, ale tam asi může být schovaný problém, proč nelítat ve velkých letadlech na N95. Kdyby někdo vymyslel a certifikoval aditivum na úpravu N95 pro AVGAS motory, tak má asi vyděláno.
|
|