Jo, tribologie, to je holt sranda.
Spousta dohadů, fám a bludů....
Já bych si přisadil, že zásadou č. 1 je nedávat do letadla jiný benzin, než je určen výrobcem (motoru).
Krom prostého selského rozumu je dobré si uvědomit, že nic nepoteší pojišťovnu tak, jako když vzorky odebrané z nádrží neodpovídají tomu, co tam má být. Pak jsou najednou ta maličká šedá písmenka ve smlouvě tááááákhle veliká - a pojistka jaou jen vyhozené peníze.
Zdravý rozum samozřejmě říká, že pokud výrobce motor s nečím zkoušel, zkouší, seřizuje, jsou na to tabulky a režimy, neměl bych tam lít nějakou srágoru jen proto, že je o pětikačku levnější na litr (pozor - to neplatí pro sovětské či americké ponorky - jak je známo z mnoha filmů, sovětské jezdí na vodku, americké na whisky či bourbon!).
Je třeba si uvědomit, že je veliký rozdíl, když na jedné straně místo AVGAS/LB100 dáme do zlina LB78 - to se zas tak moc neděje, požadavek výrobce motoru "letecký benzin s oktanovým číslem >75" je splněn, rozdíl je jen v okamžiku vzplanutí a rychlosti hoření - tedy - skoro jen v seřízení předstihu. Zlin (walter) by tohle schlamstnout měl.
... ale naopak, když do letadla místo LB100 dáme BA98 či BA95 - oktanové číslo sice je skoro stejné, ale to ostatní - hanba! !!!!
Nejde jen o rozpadlé palivové hadice (první následek nešvaru cpát "levnější" řepkonatural do letadel), jde o mnoho dalšího, jak taky bylo zmíněno - přísady, líh atd. atd a především - tolerance normy složení.
Zatímco benzin do aut má toleranci poměrně velkou, letecký benzin má toleranci normy mnohem menší. Laicky řešeno - jeden avgas je jako jiný avgas. Proti tomu BA95 od jedné pumpy vůbec nemusí být jako BA95 od jiné pumpy (a to už vůbec nepočítám s pumpami, které "křtí" benzin - spolehni se, že jsi zrovna u takové nenatankoval - na webu ČOI jich je dost!) Auto pouze škytá, v letadle si ale kvůli tomu můžeš nabít hubu.
Proto představa, že do avgasového letadla budu lít automobilní benzin - brrrrr !!!! |
|