Možná jsem špatně formuloval - slovo samovolně neznamená nutně konstrukční chybu letadla. V případě Zlínu řady Trenér Master až Univerzál je případů, že v sednutí na břicho (ať již při startu nebo přistání) nebyl lidský faktor jen naprosté minimum. To, ale neznamená, že se to občas nemůže stát i vinou techniky.
Nejčastěji je to tak, že při přistání si pilot nevyndá podvozek, druhá nejčastější možnost je, že pilot si před startem dá přepínač do polohy zasunuto, podvozek je vysunutý a pilot si ničeho neobvyklého nevšimne. Teprve při odlehčení podvozku se podvozek zasune, ale letadlo v ten okamžik ještě nemá dostatečnou rychlost a skončí na břiše. Třetí možnost, naprosto ojedinělá, je závada na elektroinstalaci.
Samovolné - tedy neúmyslné zasunutí je to tedy jak v případě závady, tak chyby pilota. Co to bylo v tomto případě si netroufám odhadnout, protože jsem neseděl v kabině. |
|