U dopraváků máš většinou systém, kterej nedovolí fyzicky přesunout páku nahoru, dokud je éro na zemi. Tím eliminuješ jeden problém. Pak máš systém, který přehledně indikuje podvozek dole a zajištěn. Druhý problém. Pak systém, který indikuje jako závadu nesrovnalost mezi polohou páky ovládání podvozku a polohou podvozku samotného. Třetí problém. Pak máš systém, který udělá přistání bez podvozku poměrně nepříjemnou zálezitost - takový TakeOff/Landing config Warning je jeden z nejotravnejších zvuků, který znám A nejde vypnout. Čtvrtý problém. No a nad vším bdí dvoumužné Challenge/Response checklisty. I přesto ale existují případy, kdy selže většina nebo dokonce všechny výše uvedené záchranné body. Lidská vynalézavost nezná hranice 
Většinou je mechanicko/elektronické řešení tohohle všeho poměrně snadné a levné a tak by bylo fajn, kdyby si udělalo i cestu do GA. Někde to ale nefunguje naprosto ideálně, např. ostravný idle senzor, který řve vždycky, když je motor na idle a podvozek nahoře. Na to si pak člověk zvykne a i přes neskutečnou otravnost to dokáže lidská psychika nepochopitelně sadno ignorovat - např Piper Seneca.
Mimochodem, stejně si myslím, že nejlepší zárukou použití podvozku je pořádně velká a macatá páka jeho ovládání a někde kolem pořádný červený/zelený světla. Všechny ty minipáčky kdesi dole s LEDkama (od malých letadel po Airbusy) nejsou hodné mužného pocitu, který by měl být s ovládáním podvozku spojen ) |
|