Nemel jsem cas celou problematiku prostudovat, ale co si pamatuji razove vlny vznikaji dve. Jdna u cumaku, druha u ocasu, kdy se zase vzduchova masa da po te masazi zpet dohromady. Co se tyce vlastniho dusledku razove vlny na stroj, v homogenim poli o tom ani nevi. Blizko u zeme vsak muzou na letoun prave presne na hranici vzniku razove vlny pusobit odrazy od zeme, (lodi, terenu) kterym ero jeste "nestaci ulitnout". Podle meho nazoru paklize bude letoun spolehlive za hranici vzniku razove nebude letoun nic ohrozovat, protoze veskery marast necha spolehlive za sebou, budou na nej pusobit jen standardni sily a efekty jako ohrivani nabeznych hran a.t.d. Samozrejme na zemi za nim bude bozi dopusteni. Dalsi kriticky moment prijde az v okamziku zpomaleni a prechodu zped do podzvukove rychlosti. (mluvim celou dobu o pusobeni v nehomogenim poli (blizkost zeme, jineho letounu, vody, lode...)
Co se tyce vrtulniku, tak tam bude dochazet pri priblizeni obvodove rychlosti rychlosti zvuku ke znacnemu snizeni ucinnosti. Teoreticky pri doprednem letu v pripade souctu rychlosti rotoru a dopredne rychlosti dojde k naklonu ktery do jiste miry pujde korigovat kolektivnim rizenim a v urcitem momentu bude stroj uz jen neustale zatacet, jelikoz pobliz 90 nebo 270 (zalezi na smyslu otaceni) nebude dostatek vztlaku. Prakticky si myslim, ze by doslo k okamzite destrukci rotoru, protoze diky tomu by v techto mistech doslo k vyraznemu snizeni celniho odporu rotoroveho listu (list by prorezaval naprazdno vzduch) , coz by zpusobilo neuveritelne dynamicke namahani.
|
|