No poměrně dost. Osmistovka je v tomhle ohledu opravdu povedená mašina. Schválně dáme výpočet:
OEW je kolem 43 000kg
Payload bývá v rozmezí 14-17 000kg při plné mašině, za předpokladu typického charteru, kde je 20 dětí, a o 20% víc ženskejch než chlapů, z toho jsou tak 2-3 tuny bagáže. Vše za předpokladu konfigurace 186/189PAX
To udělá ZFW 57-60t.
MTOW je 79 015kg. Takže vyjde, podle aktuální situace, něco mezi 19 a 21 tun paliva. Maximálně se tam dá narvat 20 800kg.
To znamená, že při "lehkém letním charteru" můžeš vzít plný bandasky, při "těžším zimním" dejme tomu 19 tun. To se ale pořád bavíme o verzi 186/189 PAX. Dálkovky se lítají na 160. Takže vlastně můžeš naložit plnou mašinu, vzít paliva kolik chceš, a stále nejsi na structural limitu.
Můžeš být ale na performance limitu, to se nám stává na tom přiblblym Sint Maartenu, a tak musíme dělat třeba cestou do YUL mezipřistání v Nassau pro benzín, ačkoliv jinak bychom to dali v kuse. Ale to je dost výjimečná situace, ve většině případů na většině letišť osmistovka odletí i na MTOW.
Na chartery je 738 prostě velice povedený eroplán, a ačkoliv se můžeme bavit o tom, jestli je na pravidelky lepší Airbus nebo Boeing, tak na chartery to je bez diskuze. To i 900ER už má lecjaká omezení, co se maximálních vah týče
(pro ty, kteří těmto zkratkám nehoví, tak OEW je váha prázdného, ale plně vybaveného letadla bez paliva, payload je platící zatížení, tedy cesťáci a bagáž, ZFW je váha letadla bez paliva, tedy OEW+payload, a MTOW je maximální váha pro vzlet) |
|