O dovolený ani nejde, spíš o způsob jakým se na dovolený jezdí a jak se nakupují. V ČR to není tak markantní, lowcosty tam moc etablovaný nejsou a skoro nikam nelítají, navíc krize doma tak moc nedosedla...Jako TVS tam máte víceméně monopol, lidem zatím pořád nevadí, že dovolenou mají dražší než jejich sousedi (nejenom reálnou cenou, ale i prostým převodem ma koruny), navíc díky ceně jste schopni nabízet ACMI kapacitu i mezinárodně.
Ve světě to ale čím dál tím víc začíná fungovat tak, že cesťáci (pokud vůbec mají ještě na dovolenou) si dovolený balíčkujou sami, nebo to pro ně balíčkuje nezávislá cestovka co nakupuje lety u normálních scheduled dopravců. Lowcosty se rozrůstají hodně dramaticky a vpodstatě lítají do každé dovolenkové destinace, na delší lety na zajímavá místa lítají zase ti vlajkoví (a ti co si tam umí zaplatit dovolenou chtějí taky let jinak než economy). Výsledkem je, že si málokterá cestovka může dovolit vlastní aerolinku a postupem času přicházejí na to, že nakoupit kapacitu jinde je skoro bez starostí. A navíc neřeší z čeho zaplatit zimu. Krom toho se do toho zase plete stupidní EU se svýma nápadama, jak to aerolinkám zase trochu udělat těžší (nedávno kompenzace, teď emise, brzo omezení na nákupy slotů). Všechno to jsou opatření, které zasáhnou primárně chartery.
Rád bych věřil, že je to jenom dočasná záležitost a primárně daná externími problémy (MENA, Ejákul, palivo, ekonomická krize,... ), ale čím dál víc to vypadá, že tradiční charter je mrtev. Asi zbudou vždycky nějaký ty drobky támhle a tady, ale to se budou muset obchodníci sakra otáčet.
V UK byla vždycky dovolená dvakrát ročně naprostá jistota u téměř každé rodiny. Poslední dva roky už je luxus jedna, jestli vůbec. Je to celkem vidět na akciích, ať se podíváš na TUI, nebo Thomas Cook (tzn. UK, Francie, Německo, Benelux, Skandinávie,... ).
Rád bych se pletl, pochopitelně Ale přiznám se, že se koukám jinam. |
|