Ale nikdo nemluví o "nepotřebě se hlásit", to, že se nevyžaduje povolení a oboustranné spojení s ATC neznamená, že nemáš povinnost hlásit polohy naslepo. Jak jsem psal, zažil jsem tenhle druh provozu hodněkrát z obou stran, ať už jako ten VFR, který potká neřízený IFR let, či naopak, a k nějaké sebevraždě to mělo dost daleko. Bohužel u nás se to vnímá bipolárně, na jedné straně řízené prostory, řízené lety, případně IFR, na druhé straně bordel, kde si dělá kdo chce co chce. Ale právě "to mezi tím" má svá pravidla, při jejichž dodržování se nejedná o žádný hazard, a neřízený provoz IFRi VFR můžou normálně koexistovat. A nemluvím teď jen o pustých a odlehlých pláních Kanady, ale i o poměrně hustém provozu v západní Evropě. A kolikrát slyšíme o tom, že se třeba ve Francii srazila VFR Cessna s
IFR bizjetem na neřízeném letišti?
Mám pocit, že tomuhle jsme v ČR ještě nedospěli. Téměř každý mě přesvědčije, že je to hazard. Řídící, čistokrevní piloti velkých mašin (ti by byli nejradši, kdyby se neřízený VFR provoz vyhradil do jakýchsi rezervací), čistokrevní piloti malých (ti by to zase rádi viděli opačně), jen málokdy potkám někoho, kdo tu zkušenost udělal a teprve pak se o tom dá mluvit. Škoda... |
|