Procetl jsem si celou tuhle diskuzi a rad bych taky pridal svuj nazor.
ATC nedelam prilis dlouho, momentalne jsem S3. Ridim zasadne na LKTB TWR, co mam S3 tak i APP, ale jen pokud neni prilis velky provoz, tzn. v utery vecer se tam zatim fakt nehrnu. Mam za sebou prvni event, CZ-SK, prave na LKTB TWR. A i tam jsem se poradne otacel a musim priznat, ze jsem obcas nejakou tu chybku udelal (nastesti ne prilis zavaznou) a byla to pro me velka skola. Ja osobne se jeste nejaky ten cas nepozenu ani na LKPR TWR, mozna casem zacnu zkouset od GND. Ale k veci: Kazdopadne kazdy musi zacit postupne a sebekriticky odhadnout svoje schopnosti, nenalhavat si, ze vsechno zvladam bez chybky. A pokud clovek chce byt dobry ATC, musi na sobe chtit makat. Precist manualy a observerit, postupne jit nahoru, ale pouze kdyz si je sam jisty. A opravdu neni od veci pozadat zkusene ATC o dozor/trenink. Kdyz obcas v utery slysim Matese na CTR, tak si nutne musim priznat, ze na to proste mit v nejblizsich tydnech a mesicich nebudu. ATC sluzba prece neni o tom dostat se za kazdou cenu na vyssi pozice, ale (ac si to bohuzel nekteri nepriznaji) na ukor kvality. IMHO je to o tom zodpovedne poskytovat sluzby na stanovistich, kde jsme si sami sebou zcela jisti. Ja sam se rozhodne nepovazuju za nejakyho extra ridiciho ani pilota, ale snazim se postupne chybky vychytavat, at uz pomoci materialu na cz-ivao (za ktere patri staffu muj velky dik), nebo diskuzemi se zkusenymi ATC ci piloty. A co se FM tyce, myslim si, ze omezeni na C1 je zcela adekvatni. Spousta lidi si totiz FM pozici predstavuje velmi jednoduse, ale IMHO poskytnout naprosto precizni FM sluzbu neni zas tak jednoduchy jak se zda a "ridic" FM potrebuje hodne zkusenosti, aby jeho cinnost byla bezchybna, zautomatizovana a TWR se mohl plne spolehnout, ze neudela nejakou botu.
Tot muj nazor, diky za pozornost |
|