Mam pocit, že se opět mýlíš. Naopak čim lépe bude ATC připraven a bude vědět jak si má uspořádat prostor a podobně, tím větší má šanci se poprat a neposrážet nezkušené piloty. Naopak ATC, který není znalý postupů, to daleko snáze propaří.
Hned mne napadá jeden příklad.
Představ si, že máš letadlo letící ve vysoké hladině do Bratislavy, které řídí nezkušený pilot. Proti němu letí z Budapešti jiná letadla, třeba nad sebou mezi hladinami 220 a 280 a taky stoupou nějaké odlety z Bratislavy. Dobrý řídící v čechách ví, že přílet musí klesat do FL170, a že musí mít na ODNEM FL210 nebo níže. Naopak dobrý řídící v Bratislavě ví, že jednak může tenhle přílet takhle očekávat, a také, že odlet z Bratislavy může stoupat jen do FL160, ale že musí být výš než FL130 (aby nenarušil prostor Brněnskému řídícímu). Brňák zase ví, že si může svoje letadla klidné vektorovat kolem hranic až do FL120, protože všechen ten frmol nad ním k němu nepřijde. Tohle nejsou vymyšlené žádné hrůzy, to je jedna z mnoha standardních situací na IVAO.
A teď k věcem které zmiňuješ:
a) Ty jako pilot absolutně nevnímáš, co se děje - dostaneš "descend FL170, cross ODNEM FL210 or bellow" a tobě to stačí. Vůbec netušíš, že se v danou chvíli třeba vyhýbáš 4 dalším jiným letadlům. A totéž se děje na různých hranicích holandska, německa, itálie - všude - jenže jedině v čechách to vidíš a vnímáš, protože jsi tady doma a tak trošku citlivěji sleduješ. V zahraničí prostě dostaneš instrukci, splníš ji a nestaráš se.
Kdyby byl ale na stejném místě nějaký nezkušený ATC, který nezná postupy, tak to prostě spaří. Ty si možná řekneš "OK, tak se to nepovedlo, právě do mě nabouralo letadlo, ale mám vyplé crashe, tak se prd děje", ale o tom už IVAO není...
b) Když se v takovéhle situaci objeví začátečník, který není schopný tu instrukci pobrat, není to tak, že by se na to laicčtí ATC "vykašlali", ale naopak - rozvíjí se horečná činnost o které nemáš tušení - jednotliví ATC spolu koordinují aby ta letadla vyhli, ATC se snaží použít jiné metody řešení (místo cross at level přidělí rate of descend, nebo letadlo otočí na nějaký nekonfliktní kurz, atd..). Tohle všechno se opět děje ve všech zemích, které zmiňuješ - a ty jako pilot to opět nevnímáš, dokonce ani když jseš ten začátečník. Zatímco neznalý ATC se dvojnásob dostane do pressu - nejen že nezná postupy, kterými se ze situace dostat, ale dokonce ani neví co může a nemůže očekávat od schvých partnerů a pod. Výsledek situace je stený jako v příkladu a) - virtuální srážka...
Takže není to tak, že tě nikdo nechápe - ale je to přesně naopak - je velmi zřetelné, že čím víc bude přibývat pilotů, tak vzhledem k jejich kvalitám, bude potřeba víc a více zkušených ATC, kteří budou umět uřídit danou situaci, aniž by ta letadla posráželi a poradili si i s problémovými piloty.
A ještě jednu věc bych si dovolil zmínit - i tohleto je paralerou k reálnému provozu - i v reálu se ti snadno stane, že narazíš na pilota diletanta, který umí anglicky jen climb a descend a přesto si to vesele valí přes půl evropy se špatné vyplněným letovým plánkem . A jediný způsob, jak se tomuto ubránit, je mít dobře vycvičené ATC, kteří si s takovým letadlem dokážou poradit. |
|