| | Letadlo směřující z Německa se nehlásilo, armáda vyslala gripeny 27. 9. 2013 / 18:26 | |
| | Placení výjezdů sanitek RZS, RZP, RLP a případně LZS se řídí jinými pravidly a s tím, co se děje s placením hasičů to (zatím) nemá nic společného ani podobného. V budoucnu možná ani záchranka nebude, obstarají to všechno hasiči - jako v USA.
Záchranka - velmi zjednodušeně jde o dvě služby v jednom:
- zdravotní servis - hradí zdravotní pojišťovny, Nelze si zaplatit či připlatit, co pojišťovna platí, to se dělá, co pojišťovna neplatí, nedělá se.
- transportní servis (bedna která veze doktora, sanitáře, sestru, záchranáře, s kolečkama nebo větrákem) - rozpočtová organizace, která musí vyjít z toho, co spadne od zřizovatele a sponzorů - anebo soukromá firma, která dostává "příděl" podle zákona a krom toho vede obchodní činnmost, čímž vydělává na provoz beden, prostě s tím musí "tak nějak" vyjít. Teto servis má stanovené ceny a lze si jej zaplatit (transport po zemi, transport vzduchem) - ale není to teda levná záležitost...
Pokud je "výjezd" (tranbsport se zdravotnickým servisem) zdravotně indikován, je složka transportu "v ceně" - pacient nic neplatí.
Pokud "výjezd" není zdravotně (správně) indikován, buď se vůbec neuskuteční, nebo jej zaplatí ten, který dal razítko na tzv. "převozku" - kdo objednává, žádá (doktor v ordinaci, nemocnice). Je to vzácné, ale tak je postavena úhrada zdravotních pojišťoven. Pojišťovna to zřizovateli záchranky zaplatí - a pak to strhne z následujících plateb tomu, kdo se spletl při psaní žádanky na transport. Podil dispečerky na takto vzniklé "škodě" je také předmětem handrkování, pokud k němu dojde.
Nechat proplatit falešný výjezd (opilci atd.) je tak složité (a málokdo je přitom 100% zdravý), že se v praxi dost často raději uvede nějaký zdravotní důvod, než by se žalovalo, soudilo, vyčíslovalo - a pak nakonec stejně nic nedostalo.
To, že rychlíci dneska vezou do špitálu každej zaraženej prd je způsobený jinou okolností - z výjezdních skupin jsou vyřazováni lékaři, jezdí jen sestra. Ta ale ve valné většině případů není orávněna rozhodnout o diagnóze, podat léky a ponechat pacienta doma (jako může doktor), takže pouze zajistí transport a s velkou pompou veze pacoucha do nemocnice. Na západě se to řeší vyšším vzděláním sester, u nás se tomu státní aparát úspěšně brání už aspoň 15 let (vzdělání sestrám se poskytuje, ale jednak není systematizace míst, kde je vyšší vzdělání sestry požadováno a taky za to pak nedostanou ani korunu navíc, takže se do toho nikdo nehrne).
Doktor jezdí paralelně autem jen na jasné složitější případy, nebo když si jej sestra přivolá z terenu. Je tím splněna ministerská podmínka dojezdového času (bedna se sestrou je tam dřív a čekání na příjezd doktora se už z ministerského hlediska nepočítá) a ušetří se za platy "zybetčně drahejch doktorů". Počítejte s tím, že bude hůř, teď doktoři aspoň na některých stanicích ZS fyzicky jsou a auto mají vedle sanitky, takže k většině velkých pecek jedou oba vozy spolu. Někdy od roku 2014-15 (nevím přesně datum) v rámci sporu s EU o nadlimitních hodinách práce přesčas bude většina služeb lékařů výjezdových skupin zrušena, lékař bude pouze doma na telefonu a pojede "jen když" - aby se mu už nemuselo platit skoro nic. Jaký to bude mít dopad na chudáky pacienty ať si každý přebere sám. |
| |
|