|  | Letadlo směřující z Německa se nehlásilo, armáda vyslala gripeny 28. 9. 2013 / 20:48 | |
|  | Ohledně toho, co měl a neměl dotyčný pilot udělat... znám ho asi dvacet let, i když jsme spíš jen tak paralelně koexistovali, než si byli nějak blízcí. Je letecky z jiného těsta, než já. Nicméně zkušenost s létáním má ohromnou, tedy i tu negativní. A co se týče správnosti rozhodnutí - v těchto případech jde o zvážení desítek faktorů, které se musí naroubovat na základní pravidla, a jejich vyhodnocení je na veliteli letadla.
Třeba všichni známe předpis a co říká o ztrátě spojení. Jsou dva základní modely - za VMC (nikoliv VFR) sednout na nejbližším vhodném letišti, za IMC při letu IFR pokračovat po trati podaného letového plánu nad fix, z nějž začíná přiblížení, nad nim vyčkávat a v čase vypočítaného zahájení přiblížení sklesat a přistát. No, a co dělat v případě, že letím dálkovku za IMC, nebo třeba do Tel Aviv FIR či přes Írán, kde se vyžaduje identifikace? Kde vstup bez ní je zakázaný? Či před vstupem do NAT MNPS? Manuál říká do prostoru Atlantiku nevstupovat, jak to však naroubovat na pravidla uvedená v L2? Nebo naopak za VMC s B737 uvidím pod sebou dírou v mracích KJFK, tak tam s tím levým okruhem na 13L plácnu?
A co je to "nejbližší vhodné letiště"? A když jde o závady, příručky všech složitějších letadel, co jsem létal, uváděly na různé závady "přistát, jak je to jen možné", a "přistát, jak je to vhodné". První bývá jen u nejhorších problémů typu požár, ostatní, včetně třeba zmíněné závady na přístrojové instalaci, uvádí druhou variantu. Mnohdy do této definice spadá i letiště relativně vzdálené či domácí báze. Tohle jsou věci, kvůli kterým je v letadlech člověk, který se nějak rozhodne a své rozhodnutí si musí obhájit. A snadné to někdy fakt není.
Zdaleka tím nechci říct, co měl v dané situaci udělat, neboť o případu nevím témeř nic, jako většina z nás. Chci jen poukázat na nesnadnost a pestrost možných rozhodnutí a faktorů.
Proto mě vždycky fascinujou ti jedinci, kteří ve všem mají hned jasno. Většinou to akorát ukazuje na nedostatek zkušeností... |
| |
|