| | Letadlo směřující z Německa se nehlásilo, armáda vyslala gripeny 19. 10. 2013 / 10:25 | |
| | Jistě.
Je přece dávno záma tato historka:
Malý vrtulník se třemi cestujícími byznysmany vlétl do základny oblačnosti mezi mrakodrapy, kde dohlednost stačí tak od baráku k baráku, pilot zavisel - a všichni přemýšlí, co dál. Pilot povídá: - Vytáhněte někdo kus papíru a napište velkými písmeny "KDE TO JSME?" nebo tak něco! - a pomalu se vrtulníkem blíží k nejbližší skleněné stěně. Tam je samozřejmě dav čumilů, všichni úředníci zahodili práci a koukají, co se jim to před okny děje. Cestující přitisknou papír na okénko a pilot se maximálně přiblíží k oknu mrakoldrapu. Úředníci se rychle radí, pak taky vezmou papír, něco napíšou a přitisknou to k oknu. Ještě než to cestující přeslabikují, pilot potlačí, udělá ostrou zatáčku od mrakodrapu a během pár minut hladce přistane na heliportu, který je hned za rohem. Cestující jsou šokováni a ptají se pilota, jak najednou věděl, kde ten hepiport hledat a pilot odpovídá: - To je přece jednoduché. Oni nám odpověděli "VE VRTULNÍKU" - odpověď fakticky správná, ale jinak k ničemu. Takže bylo jasné, že je to mrakodrap Microsoftu - a ten má heliport hned u západního vchodu.
Takže asi tak - když je pilot chytrý, pomoc si najde.
Ne - ale vážně - zcela nepochopitelné mi zůstávají dvě věci (a obávám se, že ve zprávě ÚZPLN vysvětleny nebudou) :
1. pokud měly gripeny rozkaz letoun sledovat, neodklonit a přitom zabránit jeho případnému vstupu do zakázaného prostoru (nejblíž a plus minus v ose letu LKP1 a hned taky LKP11 a LKP12) - JAK by to asi šlo od Kladna udělat, aniž by jej sestřelili na nějaké pražské předměstí ??? Samozřejmě by nejprve byla výzva k následování, čekání na reakci pilota, druhá výzva (výstražná dávka se asi už nepoužívá, pokud ano, je taky třeba uvažovat, kam ty 23mm granáty dopadnou), komunikace s pozemními složkami, rozkaz o ukončení letu - a pád trosek do Jenče, Hostivic a v horším so Střešovic. Což by bylo dost trapné, že...
a v této souvislosti:
2) PROČ nebyl letoun hotovostí už dříve odveden na jiné letiště - i když tady Doug plkal sem tam o tom, že hotovost má jiné úkoly, z předpisu je jasné, že toto je jedna standardní předpokládaná úloha (s několika jednoduchými komunikačními signály mezi zasahujícím a "zasahovaným" letadlem. A proč teda ten cirák neskončil v klidu ve Varech, kam by sám asi neletěl (letěl podle plánku a ve shodě s předpisem), ale pro gripáče by mělo být piece of cake ho tam navést, kdyby jim o to šlo.
O tom "jak" by byl případně proveden vrstvou oblačnosti nediskutuju - pokud byl vizuální kontakt mezi zasahujícím a "zasahovaným" letadlem, tak to možné je, zejména, pokud by byl čas a prostor v oblačnosti hledat "díru" - což hotovostní letoun může, "zasahované" letadlo by jej jen následovalo, nic vic. Kýváním křídly, zatáčkou do směru vedení vytažením podvozku atd. (jak praví předpis) by se domuvili - a manévr by provedli. Takže se naskýtá to PROČ - proč gripeny cirák jen sledovali - a ZDA VŮBEC mu dávali nějaké dignály - a jaké (zase kývání křídel, světlice atd...) ? |
| |
|